التطوع في معرض القاهرة الدولي للكتاب 2021

 - وزارة الشباب والرياضة بالتعاون مع وزارة الثقافة بتديك فرصة العمر، انك تاخد تدريب و خبرة عمل ميدانى و انك تدرب فى مشروع حكومي اللى هو اكبر فعالية ثقافية بتحصل في مصر و هو معرض القاهرة الدولى للكتاب.. و كمان هتاخد شهادة معتمدة من الحكومة بعد ما تخلص.

- التطوع مش بياخد من وقتك كتير و هتحس انك بتستغل وقت كده كده هتضيعه و في نفس الوقت بتتعلم و بتاخد خبرة و بتبني علاقات و تعرف ناس جديدة و بتاخد أفكار جديدة في حياتك .
- البرنامج تحت رعاية وزارة الشباب والرياضة بتتعاون فيه وزارة الثقافة والهيئة المصرية العامة للكتاب.
- علشان كده هندرب جيل من الشباب علشان يكونوا فريق متطوع النهاردة على اعلى مستوى ويكون ليهم مستقبل كبير فى العمل العام والوطنى والمجتمعى وقادرين على تولى المسئولية فى اقرب وقت ..

- مدة المعرض هتكون 11 يوم بداية من يوم 27 يناير 2022 .. والمتطوعين هيتقسموا مجموعتين كل مجموعة هتنزل 6 ايام بالتناوب مع المجموعة التانية لمدة 8 ساعات يومية.


اللجان المتاحة للتطوع فى معرض الكتاب 



- المتطوعين ليهم مهمتين .. على اساسهم انت بتختار اللجنة المناسبة ليك :
  1. لجنة التنظيم والمعلومات : يتمثل دور أعضاء هذه اللجنة بإرشاد الجمهور وفقاً للنظام الموضوع لإدارة المعرض وكذلك تنظيم الكثافات وتنظيم عمليات الدخول والخروج وتطبيق ومتابعة تطبيق الاجراءات الاحترازية داخل وخارج صالات المعرض.
  2. لجنة التوثيق الاعلامى: تتولى مهمة التصوير الفوتوغرافى والفيديو والمونتاج للعمل اليوم للمعرض.

مميزات التطوع فى معرض الكتاب 


  • وزارة الشباب بتقوم بتوفير الزى المميز للمتطوعين ووجبة يومية ووسيلة انتقال يومية من ميدان التحرير الى مقر المعرض بمركز مصر للمعارض الدولية
  • وزارة الشباب والرياضة بالتعاون مع وزارة الثقافة بتديك فرصة العمر، انك تاخد تدريب و خبرة عمل ميدانى و انك تدرب فى مشروع حكومي اللى هو اكبر فعالية ثقافية بتحصل في مصر و هو معرض القاهرة الدولى للكتاب.. و كمان هتاخد شهادة معتمدة من الحكومة بعد ما تخلص.
  •  نهاية المعرض سوف يتم عقد حفل تكريم للمشاركين لتسليمهم شهاداتهم .

شروط التطوع فى معرض الكتاب 


  •  السن المطلوب من 16 وحتى 25 سنة.
  • غير محدد تخصص معين 

طريقة التسجيل فى معرض الكتاب 


فتح باب التسجيل : الاحد 19 ديسمبر 2021.
غلق باب التسجيل : الاحد 26 ديسمبر 2021.
المقابلات الشخصية : 28/29/30 ديسمبر 2021.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-